25. juni 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Trygt oppe på land etter hevingen 11. november 1987. Siden er det bygd tak over, slik at den gamle dampbåten fikk en viss beskyttelse for vær og vind. (Foto: Bjørn Kristoffersen)

Fra skipsvrak på bunnen av Eikern til kulturminne på land

Etter et mislykket hevingsforsøk i 1933 og i 1972 ble Stadshauptmand Schwartz endelig hevet 28. oktober 1995 med 2.000 fremmøtte, blues, hornmusikk og «Norge Rundt» som vitner. Nå er restaureringen av det gamle dampskipet ferdig og det markeres lørdag 26. august i Eidsfoss.
Annonse

– Med økonomisk støtte fra bedrifter og noe offentlig bidrag og ikke minst med noen tusen timer dugnadsinnsatsen fra frivillige fra 1982 til dags dato, er nå dagen kommet for å takke og feire «enden på visa».

Det sier Fred Nordseth, som i 1987 kjøpte vraket av «Stadshauptmand Schwartz» for 50 øre.

Annonse

Deretter fulgte 18 lange år med tekniske forberedelser og arbeid for å finansiere et nytt hevingsprosjekt. Det ble bygget en heverigg og en slip der skroget kunne dras inn. Dykkere fra Sande Dykkerklubb stilte opp og gjorde det nødvendige arbeidet under overflaten.

Fred Nordeth med barnebarnet som også er spent på restaureringen.

Restaureringen av dampskipet er ferdig og det vil således inngå som en viktig brikke i den unike kulturarven «Gamle Eidsfos» representerer – «en unik industrihistorisk enhet» ifølge Riksantikvaren (1978).

Båten gikk mellom Eidsfoss og Vestfossen fra 1903-1926. Den ble laget av Drammens Jernstøperi & Mek. Værksted, kom i deler med båt til Tønsberg, fraktet videre med Tønsberg – Eidsfosbanen og montert ferdig på Kølabånn i Eidsfoss.

Turister fra Kristiania kunne ta «en yndet tur» fra Hovedstaden med jernbane til Vestfossen, Turist- og Postdampskipet Stadshauptmand Schwartz til Eidsfoss, videre med Eidsfosbanen til Tønsberg og derfra med jernbane eller båt tilbake til Kristiania.

Stadshauptmand Schwartz kommer aldri på vannet igjen, men blir stående som er kulturminne på land. Nå er den gamle «rustholken» malt opp for å gi et inntrykk av hvordan de så ut i sine glansdager.

Du kan lese mer om båtens historie her på Eiker Arkiv sine nettsider HER

Da båten endelig kom på land, viste det seg at den var så skadet at den ikke lot seg reparere til sjødyktig stand. Det som nå vises er derfor en båt på land, men som kan brukes som severdighet og kulturminne.

Det har vært en enorm dugnadsinnsats for å få tatt vare på dette gamle dampskipet.

Åpning lørdag 26. august
Det blir altså åpning av Dampbåten Stadshauptmand Schwartz lørdag 26. august i regi av Foreningen Eikerns Dampskipsselskap (FED) der Fred Nordseth er leder.

Program byr på informasjon om hele prosjektet ved Fred Nordseth, musikalsk innslag ved «Vise menn» og snorklipping ved ordfører i Holmestrand kommune, Elin Gran Weggesrud. Det blir omvisning om bord og mer musikk av «Delivery».

Etter å ha ligget på bunnen av Eikern i nesten 66 år var båten sterkt medtatt og delvis rustet opp.

Skipper Peder Olsen på brua. Ryktene skal ha det til at han senket båten slik at den ikke skulle selges som skrapjern.
Del:
Annonse