Søndag 5. november markerte Vestfossen salongorkester at det i år er 20 år siden orkesteret ble starta opp igjen etter mange års pause. Egentlig var det i 2003 bare ment å være en konsert, men heldigvis gikk det så bra at de valgte å fortsette. En stor takk til Astrid Guterud og Sverre Sletten som tok initiativet den gang.
Konserten ble virkelig en flott opplevelse. Etter at orkesteret leder, Reidar Aasen hadde ønska velkommen, overtok Arild Mikkelsen som konferansier. Den oppgaven løste han med glans, både med passende doser musikkhistorie, muntre kommentarer, og tydelig tale.
Så var det klart for musikk, der dirigent Jørn Kristoffersen og orkesteret ga oss en feiende fin versjon av Grand March fra operaen Aida, av Verdi. Så fulgte verker av Mendelssohn og av norske Arne Hagen. Variert og lekende musikk, som virkelig satte tonen for resten av konserten. Den fortsatte med en avdeling der den fremragende oboisten Jan Bertelsen fikk vist seg fram i Vårsøg og Norsk Dans nr. 2 av Grieg, eller «Isbilen» som Jan sa til oss. Vakkert spilt, og med langvarig velfortjent applaus.
Vestfossen Salongorkester og Vestfossen Mannskor har samarbeida mange ganger i disse 20 åra. Ikke minst de årlige jule- og nyttårskonsertene, men også ved flere anledninger bakover i tid. Mannskoret var derfor invitert til å delta i konserten. De sang tre sanger, som publikum satte stor pris på.
For ikke å snakke om da orkesteret framførte «Nattergalens sang i Storgata», og til slutt «Landkjenning» der korets dirigent Bjørn Tore Hovland var solist. Det ble en mektig opplevelse, både for sangere, musikere og for publikum.
Avslutningsvis ga orkesteret oss musikk av finske Merikanto, og avslutta det hele med en solid marsj fra operaen «Scipio» av Händel. Publikum likte det de hørte, og takka for konserten med langvarig stående applaus; til musikere, sangere, og til alle de som har satt sammen den fine konserten.
Stein Andersen
FLERE SAKER
Innbakt Americana i en fest av musikk
To kvinner til legevakt etter kollisjon på Hornebygda
Kveld med muntre historiske perspektiver på Fossesholm