Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Mange har betalt for mye for å ringe til taxi. Nå får selskapene bøter. (Foto: Gunstein Myre / Nkom)

Mobilkunder har betalt millioner for mye for å ringe etter taxi

I 2022 betalte mange mobilkunder opptil 59 kroner hver gang de ringte etter taxi gjennom et femsifret nummer. Nå bøtelegger Nkom seks aktører for brudd på regelverket.
Annonse

– Ved tilsyn ble det avdekket at mobilkunder har blitt fakturert mellom 23 og 59 kroner per samtale for å ringe femsifrede nummer som overførte dem til nærmeste taxisentral. I 2022 ble det ringt i overkant av tre hundre tusen slike samtaler, noe som betyr at kundene samlet har betalt flere millioner for mye for tjenesten de har benyttet, forteller Inger Vollstad, seksjonssjef i avdeling for marked og tjenester i Nkom.

Det er mobilselskapet ditt som er ansvarlig for at du faktureres riktig, og regelverket sier at anrop til femsifrede nummer ikke skal koste mer enn anrop til et vanlig mobilnummer.

Annonse

Nå må tre bedrifter som står bak taxisentraltjenestene, Cloudy AS, Teleweb AS og Infoservice AS betale 100.000 kroner hver i overtredelsesgebyr. Faktureringen har skjedd gjennom faktureringsselskapet Strex, som eies av Telenor, Telia og Ice. Disse bøtelegges også med henholdsvis 500.000, 450.000 og 150.000 kroner.

– Det er viktig at vi som forbrukere har tillit til de digitale tjenestene. Nkom har en viktig rolle ved å bidra til at regelverket overholdes, og at tjenestene prises på lovlig vis. Et overtredelsesgebyr understreker hvor viktig myndighetene mener det er at aktørene i bransjen følger reglene, sier Vollstad.

Inger Vollstad, seksjonssjef i avdeling for marked og tjenester i Nkom, sier det er viktig at alle aktører følger reglene.
Del:
Annonse