29. mars 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Kollisjonsputer er laget for å redde liv og for å redusere skadeomfanget, men om du har beina på dashbordet kan du risikere svært alvorlige skader om kollisjonsputen blåses opp. (Foto: Colourbox)

NAF advarer: – Ikke ha beina på dashbordet

For mange betyr vinterferien lange bilturer. Mange slapper av ved å legge beina på dashbordet. NAF advarer på det sterkeste mot å gjøre det.
Annonse

– Vi har selvsagt forståelse for at folk ønsker å ha det så komfortabelt som mulig på biltur. Men å legge beina på dashbordet er ikke noen god løsning, sier Jan Harry Svendsen som er rådgiver i NAF.

Problemet er i første rekke kollisjonsputen. Om det skjer en ulykke blåses kollisjonsputen opp med et voldsomt trykk og hastighet. Har du da beina på dashbordet vil dette føre til svært alvorlige skader.

Annonse

– Kollisjonsputer er laget for å redde liv og for å redusere skadeomfanget, men om du har beina på dashbordet kan du risikere svært alvorlige skader om kollisjonsputen blåses opp. Beina skal være på gulvet når du sitter i passasjersetet, sier Svendsen.

Ifølge NAF vil heller ikke bilbeltet fungere slik det skal dersom man har beina oppe på dashbordet.

– Moderne biler har avanserte systemer for sikkerhet. Beltestrammere, kollisjonsputer og til og med setene er alle konstruert slik at de skal jobbe sammen dersom ulykken er ute. Om du legger ryggen på passasjersetet bakover og hiver beina på dashbordet hindrer du korrekt funksjon av disse systemene. Det er farlig og kan i ytterste konsekvens føre til økt skadeomfang ved en ulykke, sier Svendsen.

Advarer også om å ha løse gjenstander oppe på dashbordet.

– En ting er at de kan hindre sikten og i tillegg også være forstyrrende for føreren, men gjenstander som ligger oppe på dashbordet kan også bli livsfarlige prosjektiler dersom kollisjonsputen utløses. Legg løse gjenstander i hanskerommet, i sidelommene på døren eller i bagasjerommet, råder NAF.

De ber også vinterferiehungrige bilister til å tenke på korrekt rattgrep når du skal ut på langtur i de neste dagene. Ikke bare gir det økt kontroll over bilen og økt sikkerhet, men det er også viktig i forhold til kollisjonsputen som er integrert i rattet på alle moderne biler.

– Har du hånden hvilende på toppen av rattet vil den treffe sjåføren i ansiktet om kollisjonsputen skulle blåses opp. Mange har i tillegg ofte et ur på venstre hånd og det er ikke å vanskelig å tenke seg til hva resultatet blir dersom du treffes av sin egen arm og ur på denne måten.

– Kollisjonsputer redder mange liv hvert år og er et fantastisk bidrag til økt sikkerhet, men som alt annet krever også kollisjonsputene at vi bruker dem korrekt og at vi har respekt for de kreftene de representerer. Det er ikke vanskelig, men gjør vi feil kan konsekvensene bli alvorlige, sier Svendsen.

Her er NAFs tips til korrekt sikring i bil:

• Bruk bilbelte. Det skal ligge tett inntil kroppen og over hoftene. Stram etter ved å dra i beltet når du har festet det.

• Ikke kjør med tykk jakke. Den hindrer bilbeltet i å strammes korrekt.

• Sørg for korrekt rattgrep. Ikke legg hånden på toppen av rattet.

• Ikke legg beina eller løse gjenstander på dashbordet.

• Ikke legg seteryggen på passasjersetet for langt tilbake.

• Bakovervendte barnestoler skal ikke monteres i passasjersetet dersom det er en aktiv kollisjonspute der.

Del:
Annonse