– Thea har mast en stund om at vi ikke skulle få oss en firehjulstrekker for å satse blant de tøffeste «gutta» i klassen. Men hun hadde nok ikke sett for seg at vi klarte å skaffe en helt ny rallybil til Sigdalsrallyet, sier Marius Bermingrud til Eikernytt.no.
Tirsdag var det pressetreff i Vikersund Hoppsenter. Her blir det serviceplass og hovedkvarter for årets Sigdalsrally. Det blir altså ikke noe på Nerstad hvor det meste har skjedd tidligere år. En av grunnene til flyttingen er at første etappen skal gå via Hoensvannet og så en ny etappe omtrent på kirketrappa i Vikersund.
95 påmeldte til nå
Takket være en gave fra Rally Hokksund på 50.000 kroner, har arrangørene denne gang greid å sette ned startkontingenten slik at flere har sett seg råd til å kjøre den første NM-runden i Eiker og Sigdal. I tillegg er det gratis start for juniorklassen og her er det flere mellom 16 til 18 år som stiller til start.
De har naturlig nok ikke «lappen» og må derfor ha en kartleser med sertifikat som kan kjøre bilen mellom etappene og serviceplass. Men å «flise» avgårde i løypa i godt over 100 km/t får de selvsagt lov til.
Rally er en kostbar sport. Marius Bermingrud regner med at det i snitt koster rundt 60.000 kroner for hvert løp han deltar i. I tillegg kommer bilen som nærmer seg millionen i innkjøp og rigging. Men som alle andre sporter – det handler om egenkapital og gode sponsorer for å få regnestykket til å gå opp.
Gode forhold og mye snø
Ifølge løpsleder Tom Kristian Lien er det meget gode kjøreforhold med en solid såle av snø og is på de åtte fartsetappene som skal kjøres førstkommende lørdag. I tillegg er det solide brøytekanter de fleste steder, men om de er gode nok til å bruke som «autovern» er han ikke sikker på.
Som eikværing og gammel rallykjører under Hokksund Rally, synes han det er ekstra moro at Hoensvannet igjen med i dette rallyet. Løpet går fra Gorud til travbanen og det er rundt 15 år siden sist denne strekningen ble kjørt. Men skal du få den med deg må du tidlig opp. Starten går fra Vikersund Hoppsenter kl. 08.00 og kl. 08.44 går første bil av gårde på Hoensvannsveien. Du må også regne med en del trafikk og stengte veier i forbindelse med dette arrangementet.
Stort apparat
Med et rally som strekker seg over hele 270 kilometer, men åtte fartsetapper på til sammen vel 77 kilometer, er det et stort apparat som må til for å kunne avvikle det på en sikker måte.
Løpsleder Tom Kristian Lien kunne fortelle at de måtte forholde seg til nærmere 60 grunneiere i tillegg til kommuner og fylkeskommuner for å få alle tillatelsene de trengte.
I tillegg er det mange mannskaper som må til – blant annet som vakter ute på etappene. Mellom 300 og 350 personer stiller opp på frivillig basis for å sikre at alt går riktig for seg og sørger for sikkerheten.
Lien berømmer også Vikersund Hoppsenter for at de fikk låne anlegget som serviceplass og «varmestue» til denne NM-runden. Fasilitetene her passer godt til behovet for så mange mennesker som skal samles på én og samme plass.
– Drit gøy!
– Dette skal bli drit gøy og vi har gledet oss som unger lenge til dette rallyet, sier The Turvoll Lien.
Hun har selv kjørt rally, men er nå blitt Marius Bermingrud sin faste kartleser. Den eneste bekymringen med ny bil er at det skal gå for fort for henne slik at hun ikke henger med på notene. Marius er derimot ikke bekymret – og han har klokketro på sin partner i kartleserstolen.
Marius Bermingrud har kjørt både rally og bilcross tidligere, men satser altså nå i ny 4×4 bil med nærmere 300 HK under panseret. Det blir en helt ny opplevelse for eikværingene og han satser nå på å kjøre de fleste NM-rundene i år. Men det koster mye penger og han får neppe råd til å kjøre alle de andre løpene inneværende år.
– Jeg har jobbet nærmest døgnet rundt de siste årene med eget firma og har spart opp en del slik at vi kunne realisere denne drømmen. I tillegg har jeg fått med meg noen gode lokale sponsorer, sier han til Eikernytt.no.
FLERE SAKER
Kan komme opp mot 20 centimeter med snø – senere sludd og regn
Bli med på en desember-tur på Mjøndalsskauen
Mangfoldspris og heder til Marit Nordli Johansen